Työmiehen päiväkirja Asiaa siitä mistä ei pitäisi puhua ääneen

On tässä kaupungissa vaikeaa...

  • On tässä kaupungissa vaikeaa...

”Miten kaupunkilaiset ja turistit selviävät ensi kesän ratikkainfernosta? – Tampereella kiskoliikennettä tehdään asukkaista välittämättä”


Näin kyseli Aamulehden auto- ja liikennetoimittaja Kari Pitkänen kolumnissaan. Minun tekisi mieli kysyä, että miten me lukijat selviämme moisesta otsikkoinfernosta johin menee about kolmasosa juttuun varatusta merkkimäärästä. Mutta ei hätää; Kari syöksyy otsikon jälkeen suoraan lukijan herkimpiin tunteisiin todetessaan:


”On vaikea rakastaa kiskoliikennettä kaupungissa, jossa sitä toteutetaan asukkaiden keskellä asukkaista välittämättä.”


Niinpä, rakastaminen kaupungissa on yksi vaikeimmista asioista, kuten Kristiina Halkola aikoinaan laulussaan totesi. Homma menee kyllä vielä vaikeammaksi jos kohteena on ihmisen sijaan kiskot tai junat. Olen toki kuullut naisesta joka on avioitunut Eiffel-tornin kanssa, mutta siitä huolimatta luulen suurimman osan tamperelaisista suhtautuvan kiskoliikenteeseen vähemmän romanttisesti.
 

Kukaan ei ennen Tampereen ratikkapäätöstä osannut ja/tai halunnut ja/tai vaivautunut kertomaan kaupunkilaisille, millaisen infernon keskelle he joutuvat vuosiksi, kun linjoja todella aletaan rakentaa.”
 

Ehkä niillä oli tärkeämpää tekemistä kuin tiedottaa ihmisille itsestäänselvyyksistä. Varmaan suurin osa keskustassa asuvista ymmärsi, että jos Hämeenkadulle vedetään kahdet kiskot rinnakkain, niin silloin joutuu hieman kestämään sadetta nähdäkseen sateenkaaren.


Sitä paitsi Hämeenkatu on joka kesä jostain kohtaa auki joten ratikkatyömaa ei ole meille maailmanloppu, vaan jotakin joka tavallaan kuuluu kehittyvään kaupunkiin. Minusta tuntuu, että se on inferno vain lentävänniemeläisille citymaasturikuskeille jotka kokevat joutuvansa ahdinkoon pyrkiessään Stockmannin Hulluille Päiville.
 

Kaivinkoneet raapivat Keskustoria ja katuja auki, mutta Ihmiset kulkevat työmatkoillaan muutaman metrin päästä kauhat koholla pyörivistä koneista.”


Se vasta onkin kellosepän hommaa eikä onnistu ihan joka toimittajalta. Kaivurikuskin pää pyörii kuin helmipöllöllä kun se kolmen metrin kolossa koittaa tehdä kuoppaa kaapeleita katkomatta ja olla tappamatta jalankulkijoita. Se on koreeta katsella, mutta pirua tehdä työksi.


Mutta ole Kari ihan huoletta; laitan pääni pantiksi siitä, että ne kaverit osaavat hommansa ja yksikään Aamulehden toimittaja tai kukaan muu ei saa kauhasta päähänsä. 
 

”Hämeensillasta on pian puolet väliaikaisesti poissa. Normaaliaikanakin sillalla on ahdasta, erityisesti kesäaikana.”


No älä muuta sano! Tammerkosken yli ei mene kuin kolme muuta siltaa. En tiedä missä Siperian aroilla toimittaja on varttunut jos Hämeensillalla kokee ahtautta. Eihän se ole kuin pari- kolmekymmentä metriä leveä. Hyvä, että sen rakentajat aikoinaan ennakoivat tulevaa eivätkä tehneet siltaa sen aikaisten liikennemäärien mukaan.

 

Haluaisin todella tietää, miten kaupunki järjestää turvallisesti ensi kesän loma-, kävely- ja pyöräliikenteen keskustassa tai miten Hämeenkadun autoilukiellosta tiedotetaan tänne muualta tuleville. Minne ohjataan Särkänniemeen tulevat luokkaretki- ja viikonloppumatkalaisten bussit?”


No tota... Särkänniemeen tulevia busseja ei tarvitse ohjata minnekään sillä ne menevät Särkänniemeen. Eikä viikonloppumatkalaistenkaan bussit taida olla ongelma sillä suurin osa niistä jää linja-autoasemalle.


Mitä tulee kävely- ja pyöräilyliikenteeseen niin urbaani ihminenkin on sellainen vaeltaja, että se selvinnee - poikkeusoloissakin - Hämeenpuistosta Kalevaan ilman erityisempiä järjestelyjä. 


Autoilukiellosta ei myöskään tarvitse tiedottaa mitenkään sillä jos joku poloinen erehtyy tojotallaan Hämeenkadulle niin bussikuskit blokkaavat nysseillään eksyneen ja käyvät kertomassa että: ”tää on meijän katu, mee muualle pyäriin siitä!”


Uskoisin kaupungin ja Raitiotieallianssin myös olevan varautuneita luokkaretkeläisiin. Niitähän käy Tampereella yleensä toukokuussa joten ko. instansseille lienee vain pala kakkua järjestää siksi ajaksi Keskustorille tilaa muutamalle bussille.
 

Eniten ihmetyttää, että parhaaksi vaihtoehdoksi on valittu linja-autoliikenteen kääntäminen 90 asteen kulmassa kulkemaan Raatihuoneen edestä. Tämä väylä on normaalisti kaupungin suosituimpia kävely- ja pyöräreittejä.”


Tuskin tässä tilanteessa mikään vaihtoehto on paras, mutta luulen tämänkin ratkaisun olleen loppuun asti mietitty. Ainakin sinne on jalankulkijoille aidattu betoniporsain sellainen reitti jota ei murra edes terroristin rekka.
 

”Paikan loivemmin kiertävä vanhan Viistokadun pohja olisi ollut tarjolla. Sen varrelle mahtuisivat pysäkitkin.”


Älä saatana... hyvä idea! Miten niille ei tollainen tullut mieleen? Tota kannattaisi kyllä ehdottaa vähän isommin sillä eihän se nyt ole homma eikä mikään keksiä kesäfestareiden teltoille ja muille, kaupunkiin rahaa tuoville, tapahtumille uusi paikka.

 

”Viistokadun avaaminen edes väliaikaisesti ilmeisesti herättäisi niin nostalgisia muistoja, että moista ratkaisua ei kukaan uskaltanut ehdottaa.”


Luulen, että Viistokatu tai ratikkatyömaa ei herätä kenessäkään mitään mullistavimpia muistoja tai ajatuksia. Uskalluksesta siinä ei varmaankaan ole kyse. Hyvä, että sinä uskalsit nostaa meidän muiden puolesta nämä asiat esiin.


Eniten minua ihmetyttää tämän Kari Pitkäsen kolumnin pointti. Siinä valitetaan asioista jotka ovat väliaikaisia haittoja ja joita ei mitenkään voi sulkea pois. Ei työmaat ole kivoja kenenkään (paitsi pikkupoikien) mielestä, mutta elämä on.


Työtään ne ratikkaraatajatkin vain tekevät ja työtä on mukavampi tehdä jos joku ei koko ajan valita. Sen ymmärtänee Kari Pitkänenkin luettuaan tekstini.


Tässä kaupungissa on varmasti muutakin uutisoitavaa kuin asiat, joista joka ainoa keskustassa käynyt on tietoinen. Mitä tulee tuohon otsikossa esitettyyn kysymykseen niin vastaus on: kyllä me selvitään :)


Mutta mites kaupunki selviää siitä, että mm. Myllypurossa kaikessa hiljaisuudessa ollaan siirtämässä  kokonaista tehdasta Floridaan. Siinä samassa hötäkässä on vaarana, että 200 kaupunkilaista muuttuu veronmaksajista yhteiskunnan eläteiksi. Mitään järkeä siinä siirrossa ei ole, kuten ei ole (mummälestä) ratikassakaan, mutta toinen niistä voidaan estää ja toinen on jo niin pitkällä, että ei enää kannata.

Kirjoittakaas siitä siellä Aamulehdessä... jos uskallatte.


Kursivoidut lainaukset: Aamulehti, Kari Pitkänen 
https://www.aamulehti.fi/uutiset/miten-kaupunkilaiset-ja-turistit-selvia...
https://

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (16 kommenttia)

Käyttäjän EeroPyykkl kuva
Eero Pyykkölä

Olen stadilainen (helsinkiläinen) ja tykkään ratikoista. Sporat ovat osa kaupunkilaista elämää. Tampere on hieno kaupunki, josta olen aina pitänyt ja jossa tulee vierailtua vuosittain.

Viime kesänä ajettiin taksilla "lentokonekaupunginosan" ja Tampereen Kylpylän välillä. Taksikuskin "hitleriläinen" monologi raitiovaunuja vastaan "1800-luvun teknologiana" oli aika uskomatonta paatosta. Tampere on melko kompakti kaupunki, joten taksikuskin (isäntä tai renki?) huoli oli varmaan omassa toimeentulossa. Porukat siirtyvät enenevästi joukkoliikenteen kannattajiksi.

Onnea Tampere ratikoista! Rakennusvaihe aiheuttaa pidempiaikaista haittaa, mutta sporista on sitten iloa seuraavaksi sadaksi vuodeksi.

Käyttäjän JussiKolehmainen kuva
Jussi Kolehmainen

Joo, isossa kuvassa monenkin harmitus muuttuu samanlaiseksi kuin suhteemme Näsinneulaan; siellä se seistä tojottaa eikä vaadi keneltäkään enää mitään vaikka ei aikoinaan ihan järkevin työmaa ole ollut.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Nousukaudella on järkevää rakentaa turistimagneetteja, laskukaudella pitäisi investoida tuottavaan jota ratikka ei edusta vähimmässäkään määrin.

Käyttäjän JussiKolehmainen kuva
Jussi Kolehmainen Vastaus kommenttiin #5

Sepä se, mutta sen verran monta metriä niitä kiskoja on nupukivien sekaan jo upotettu, että fiksuinta on vain tukea sitä eikä heittää kapuloita rattaisiin. Kyllä minä kuitenkin luulen, että se ratikka lopulta käyttäjänsä löytää ja jos ei löydä niin eipä ole ensimmäinen kerta kun Tampereella rakennettu joutavapäiväistä. Kyllä uittotunnelillekin löydettiin lopulta käyttöä eikä siihen mennyt kuin viisikymmentä vuotta.

Mää joskus herkkinä hetkinäni kuuntelen vanhempia ihmisiä ja tässä juurikin yksi setä muisteli Ratinansillan rakentamista. Kuulemma sen päiväinen poru oli siitäkin. Tampereelle ei sellaista tarvittu ja jäkäjäjä-sitä ja jäkäjäkä-tätä. Aika hyvin kuitenkin Tammerkosken ylittäjät ovat sen lopulta omakseen ottaneet.

Käyttäjän Lauri-PekkaAlanko kuva
Lauri-Pekka Alanko

Erityisesti liityntäliikenne sporiin on nastaa.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Näin tietenkin, eli tapahtuu sama kuin länsimetrossa, kustannukset nousevat ja matka-ajat pitenevät.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Ratikka oli järkyttävän tyhmä ja kallis idea, matkat pitkittyvät ja mutkistuvat samalla kun kustannukset nousevat. Lielahdessa asuessani vältin jo 90-luvulla keskikaupungissa käymistä koska omalla autolla liikkumisesta tehtiin lähes rikollista eikä parkkipaikkoja löytynyt. Keskikaupungin katuverkko on suunniteltu päin peetä ja tunneli rakennettin aivan väärään paikkaan että grynderit sai halpaa tonttimaata Tampellan alueelta.

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Mitäs tämä Makkonen valittaa ? Ratikkakokonaisuutta on kohta rakennettu vuosi ja se valmistuu suunnitelmien mukaisesti ja, jopa ilman kuluylityksiä allianssin valvoessa omalla rahapussinsuullaan sitä.
Tunnelikin on valmis. RantaTampella nousee.
Vai pitäisikö tunneli täyttää ja Näsinneulaan trotyyliä ja maan tasalle ja Tampere Talosta tehdä kirpputori ?
Mistä tuo valitus kumpuaa ?

Jussi Kolehmaiselta hyvin oivallettu kirjoitus- Hyvä Jussi !

Käyttäjän JussiVaahtikari kuva
Jussi Vaahtikari

Voi Viistokatu!

En muista tässä reilun 30 vuoden Tampereella asumisen aikana koskaan tilannetta, jossa liikkuminen yksityisautolla kaupunkiin ja sieltä pois olisi ollut näin helppoa. Etenkään saavuttaessa Länsi-Tampereelta. Oikein harmittaa, että julkinen liikenne on jäänyt niin vähälle käytölle omassa elämässä.

Saavutettavuus nousi ihan eri tasolle, kun tunnelilta saatiin valmiiksi yhteys Hämpin parkkiin. Vielä kun tehdään tunnelista optio yhteydet toiselle puolelle koskea, niin on homma katettu sillä. Käytännössä jokaisen kohteen lähellä on muutaman sadan metrin sisällä parkkihalli kohtuullisella reitityksellä.

Tuohon otsikon aiheeseen.. Olisi vähän perusteetonta reitittää ratikka sellaisille nurkille, jossa ei olisi jalankulkijoita. Kun se.. noin niin kuin... määritelmällisesti on tarkoitettu heitä varten...

Vielä kun kotikaupunkini ymmärtäisi olla toistamatta Helsingin virhettä. Kaupunkia pitää rakentaa myös ylöspäin, jotta luonto säilyy lähellä ja työmatkojen ei tarvitse perustua autossa istumiseen lähiöiden kokoomakaduilla. Jossa julkinen ei kuitenkaan kannata, kun pysäkkiä ei saa tarpeeksi lähelle kotia.

Toimittajalta pää pois pyllystä ja maailmalle katselemaan, mitä tarkoittaa oikeat työmaat ja ruuhkat.

Käyttäjän JussiKolehmainen kuva
Jussi Kolehmainen

"Kaupunkia pitää rakentaa myös ylöspäin, jotta luonto säilyy lähellä ja työmatkojen ei tarvitse perustua autossa istumiseen lähiöiden kokoomakaduilla."

Aika hyvin täällä (mummiälestä) taivaita tavoitellaan (Luminary, ratapihan kansi jne.). Erityisesti tykkään kaupungin sisällä tapahtuvasta täydennysrakentamisesta. Jos jotain estäisin niin Tammelan stadion (musta se kyllä on pallokenttä) pitäisi säilyttää pelkästään Tammelan stad... pallokenttänä ja Etelä-puisto puistona (erityisesti se hiekkakenttä).

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Tampere saa komeat ratikat, joissa lukee "Made in Kainuu"...

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen
Käyttäjän JussiKolehmainen kuva
Jussi Kolehmainen

Ilmari, oikeastiko? No ihan positiivinen juttu, että kalustohankinnat tehdään Suomesta :)

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Oikeasti: nuo ratikat valmistetaan Kainuun Otanmäellä (TransTech-tehdas) ja ainakin me, täällä pohjoisessa, olemme hyvinkin iloisia Tampereen järkipäätöksestä.

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

... ja epävarmat Pendolinot Italiasta, joka ei Suomen talvesta ymmärrä mitään.

Ukko-Pekka-veturi sentään ymmärsi, eikä koskaan myöhästynyt, eivätkä vaihteet olleet koskaan tukossa ja esteenä kulkemiselle- miksi ?

Käyttäjän JussiKolehmainen kuva
Jussi Kolehmainen

Jos vielä haukut Pendoliinoja niin bannaan sut; olen ollut Alstomilla töissä :)

Kai se Ukko-Pekka kävi sen verran kuumana, että kiskotkin oli punahehkussa sata metriä ennen veturin saapumista.

Mikähän muuten noiden ratikkakiskojen raideleveys on? Aattelin vaan, että voisko niissä ajaa junalla? Haluisin meinaan nähdä nouseeko Ukko-Pekka Itsenäisyydenkadun mäen ylös ilman työntö/vetoapua.

Aion muuten tehdä itselleni tuollaisen heti kun ratikkakiskot on ajettavassa kunnossa: https://www.youtube.com/watch?v=_cktlY8JfvQ

Toimituksen poiminnat